Dette er en oversættelse af “Renault Group Data Policy” udarbejdet af Renault Group.
Enhver reference nedenfor til ”Renault” refererer til Renault Gruppen bestående af Renault SAS og dets datterselskaber (se www.renaultgroup.com).
RN Danmark, filial af RN Nordic AB, er ikke en del af Renault Gruppen. RN Danmark har ikke indflydelse på eller ansvar for denne datapolitik.
Datapolitik for Renault Group
1. EU's Dataforordning og denne politik
Formålet med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/2854 af 13. december 2023 om harmoniserede regler for retfærdig adgang til og anvendelse af data (”Dataforordningen”) – som finder anvendelse fra den 12. september 2025 – er at fremme innovation og økonomisk vækst i Den Europæiske Union ved at lette strømmen af data, der genereres af forbundne produkter og relaterede tjenester.
I medfør af Dataforordningen har brugere af forbundne produkter og relaterede tjenester ret til at få adgang til visse data, der genereres af sådanne produkter og tjenester, samt ret til at videregive disse data til tredjemand.
Eksempelvis vil brugere af forbundne køretøjer fremstillet af Renault, under visse betingelser, kunne få adgang til kilometertællerdata, der udtrækkes fra deres køretøjer og er tilgængelige på Renaults server, med henblik på at kunne dele sådanne data med eksempelvis deres mekaniker eller forsikringsselskab.
Denne politik afspejler anvendelsen af Dataforordningens regler på de relevante aktiviteter, som udøves af Renault Gruppen.
2. Definition af forbundet produkt og relateret tjeneste
Et forbundet produkt er et produkt (såsom et køretøj), der indhenter, genererer eller indsamler data vedrørende dets anvendelse eller omgivelser, og som er i stand til at kommunikere disse data gennem en elektronisk kommunikationstjeneste, fysisk forbindelse eller lokal adgang (f.eks. Wi-Fi, Bluetooth eller et mobilt internetnetværk). Produkter, hvis primære funktion består i at lagre, behandle eller overføre data på vegne af en anden part end brugeren (f.eks. servere, der drives udelukkende for tredjemands regning), er undtaget fra denne definition.
Et køretøj fremstillet af Renault, hvor visse data kan tilgås via mobilapplikationen My Renault eller enhver anden elektronisk metode, udgør et forbundet produkt i Dataforordningens forstand.
En relateret tjeneste er:
- en digital tjeneste, der ikke udgør en elektronisk kommunikationstjeneste (for eksempel en internetudbyder),
- der er tilknyttet produktet på tidspunktet for køb, leje eller leasing, og
-
som er nødvendig for udførelsen af en eller flere funktioner i produktet.
En relateret tjeneste kan endvidere være en tjeneste, som tilknyttes produktet på et senere tidspunkt af producenten eller af tredjemand med henblik på at tilføje, opdatere eller tilpasse funktionerne i det forbundne produkt.
Eksempelvis udgør fjernstyring af opladning og temperatur via applikationen My Renault en relateret tjeneste.
Et tilsluttet produkt er et produkt (f.eks. et køretøj), der indhenter, genererer eller indsamler data om dets brug eller miljø og er i stand til at kommunikere disse data via en elektronisk kommunikationstjeneste, fysisk forbindelse eller adgang på enheden (f.eks. Wi-Fi, Bluetooth eller et mobilt internetnetværk). Produkter, hvis primære funktion er lagring, behandling eller overførsel af data på vegne af en anden part end brugeren (f.eks. servere, der udelukkende drives på vegne af tredjeparter), er udelukket fra denne definition.
For eksempel kvalificerer et køretøj bygget af Renault, hvis visse data kan ses via mobilapplikationen My Renault eller en anden elektronisk metode, som et tilsluttet produkt.
En relateret service er:
- en anden digital tjeneste end en elektronisk kommunikationstjeneste (f.eks. en internetudbyder)
- forbundet med produktet på købs-, leje- eller leasingtidspunktet, og
- afgørende for udførelsen af en eller flere produktfunktioner.
En relateret tjeneste kan også være en tjeneste, der er forbundet til produktet på et senere tidspunkt af producenten eller en tredjepart for at tilføje, opdatere eller tilpasse funktionerne i det tilsluttede produkt.
For eksempel kvalificerer fjernopladningsprogrammering og temperaturstyring via My Renault-applikationen som tilsluttede tjenester.
3. Hvem gælder politikken for?
Denne datapolitik gælder:
- for Renault og eventuelle datterselskaber, hvor Renault og/eller datterselskabet er dataindehaver i Dataforordningens forstand,
- for enhver bruger af forbundne produkter eller relaterede tjenester, for hvilke Renault er dataindehaver, samt
- for enhver tredjepart udpeget af en bruger til at modtage umiddelbart tilgængelige data fra Renault (benævnt “tredjepart” eller, når tredjeparten handler erhvervsmæssigt, “datamodtager”).
Renault er dataindehaver, når virksomheden har ret eller pligt til at anvende og stille data til rådighed i henhold til lov eller kontrakt.
En bruger er enhver fysisk eller juridisk person, der:
- ejer et forbundet produkt,
- midlertidigt har brugsret til et forbundet produkt (f.eks. ved leje eller leasing), eller
- modtager en relateret tjeneste.
4. Formålet med datapolitikken
Denne datapolitik fastlægger rettigheder og forpligtelser for dataindehavere, brugere og tredjemænd (herunder datamodtagere) i henhold til Dataforordningen.
Datapolitikken suppleres, hvor relevant, af særlige kontraktbestemmelser mellem Renault, brugere og tredjepart. Ved konflikt mellem datapolitikken og kontrakten har kontrakten forrang.
Denne datapolitik supplerer Renaults privatlivspolitikker. Ved konflikt har privatlivspolitikkerne forrang.
5. Hvilke data brugeren kan få adgang til
Brugeren kan få adgang til:
- personoplysninger og data, der genereres ved brug af et forbundet produkt, (f.eks. et tilsluttet køretøj fremstillet af Renault), og hvor disse er designet til at kunne hentes af en bruger, dataindehaver eller tredjepart via en elektronisk kommunikationstjeneste, fysisk forbindelse eller adgang på enheden (f.eks. kilometertællerdata fra det tilsluttede køretøj)
- personoplysninger og data, der afspejler brugerens handlinger i relation til det forbundne produkt eller den relaterede tjeneste, samt
- personlige og data, der afspejler brugerhandlinger eller hændelser relateret til det forbundne produkt, som bevidst blev registreret af brugeren, eller som er et biprodukt af brugerens handlinger under leveringen af en relaterede tjeneste (f.eks. en anmodning om fjernopladning via My Renault-applikationen); og
- Metadata, der er relevante og nødvendige for fortolkningen af data (f.eks. klokkeslæt og dato for hver enkelt indberettet data).
Brugere har kun adgang til disse data i det omfang, Renault lovligt har indhentet eller lovligt kan få dem fra et tilsluttet produkt eller en relateret tjeneste, uden en uforholdsmæssig indsats, der går ud over en simpel operation (i det følgende benævnt " umiddelbart tilgængelige data ").
Brugerne har også kun adgang til "rå" eller "primære" data, dvs. datapunkter, der er genereret automatisk uden nogen form for behandling andet end at gøre dem brugbare og forståelige. Brugerne har imidlertid ikke adgang til "afledte" data, der er resultatet af en yderligere indsats fra dataindehaverens side (for at forbedre rådata, navnlig ved hjælp af komplekse algoritmer).
Endelig er der specifikke regler nedenfor for visse typer af data:
Data |
Definition |
Eksempler |
Regler |
Data om sikkerhed for tilsluttede produkter |
Data, hvis behandling kan underminere sikkerhedskravene til det forbundne produkt, hvilket kan føre til alvorlige negative virkninger for personlig sundhed, sikkerhed eller tryghed. |
|
Vi kan kontraktligt begrænse eller forbyde adgang til, brug af efterfølgende deling af sådanne data. |
Data, der er beskyttet som forretnings-hemmelig-hed |
Kommercielt følsomme data, der kan betragtes som en forretnings-hemmelighed og er omfattet af beskyttelses-foranstaltninger af hensyn til fortroligheden. |
|
Data, der betragtes som en forretningshemmelighed, bevares og videregives kun, hvis Renault sammen med brugeren har taget alle nødvendige skridt forud for videregivelsen for at bevare fortroligheden af disse data (f.eks. kryptering, firewall osv.).
Renault eller indehaveren af forretningshemmeligheden identificerer data, der er beskyttet som en forretningshemmelighed, og aftaler med brugeren de forholdsmæssige tekniske og organisatoriske foranstaltninger, der er nødvendige for at beskytte fortroligheden af data, der deles via standardkontrakt-bestemmelser eller andre typer aftaler.
Hvis der ikke er enighed om, hvilke foranstaltninger der er nødvendige, eller hvis brugeren undlader at gennemføre de aftalte foranstaltninger eller kompromitterer fortroligheden af forretningshemmeligheder, kan Renault tilbageholde eller suspendere delingen af data, der er identificeret som forretningshemmeligheder.
Beslutningen vil blive behørigt begrundet og givet til brugeren skriftligt uden unødig forsinkelse.
Under ekstraordinære omstændigheder, hvor det kan påvises, at det er sandsynligt, at videregivelse af forretningshemmeligheder vil medføre alvorlig økonomisk skade på trods af de foranstaltninger, som brugeren har truffet, kan Renault afvise anmodninger om adgang til de pågældende specifikke data fra sag til sag. Påvisningen af risikoen ved offentliggørelse er baseret på objektive faktorer. |
Person-oplysninger vedrørende andre end brugeren |
Data vedrørende en identificeret eller identificerbar fysisk person (i henhold til GDPR), bortset fra brugeren, og som genereres ved brug af et forbundet produkt eller en relateret tjeneste. |
|
Disse data stilles kun til rådighed for brugeren, hvis der er et gyldigt retsgrundlag i henhold til GDPR for at gøre det, og hvis betingelserne vedrørende følsomme data og trackere og cookies er opfyldt. |
Data beskyttet som intellektuel ejendoms-ret |
Data, der er beskyttet af ophavsret, som varemærke, patent eller designrettighed (omfatter ikke database-beskyttelse). |
|
Brugere har ikke ret til at få adgang til eller dele disse data. |
Nedenfor er en ikke-udtømmende liste, der illustrerer den type data, der kan genereres ved brug af forbundne køretøjer og relaterede tjenester.
Husk, at listen kun indeholder data, der allerede er genereret af køretøjet, som afhænger af følgende (uden begrænsning):
- version, udstyr, brugstype og ændringer og reservationer af digitale tjenester;
- tjenester, som du har aktiveret i dit køretøj;
- valg, du har foretaget i fortrolighedsindstillingerne for dit køretøj.
Vi vil gerne minde om, at eksemplerne på data nedenfor kun refererer til "rå" eller "primære" data, der er genereret uden anden behandling end det, der er nødvendigt for at gøre dem brugbare og forståelige.
Kategori |
Eksempler på data |
Geolokaliseringsdata for køretøjer |
|
Data om kørsel |
|
Data om opladning af køretøjer |
|
Kørselsdata |
|
Data om brug af sekundære køretøjsfunktioner |
|
Data om køretøjets belægning og brug af døre og vinduer |
|
Data om brug af køretøjstemperaturfunktioner |
|
Data om vejrforhold |
|
Data om køretøjets tilstand |
|
Data om dæktryk |
|
Data om systemaktiveringer |
|
Data om motor- og systemforhold |
|
6. Hvordan kan brugerne få adgang til disse data?
Fra den 12. september 2025 vil brugerne kunne se de forskellige typer data, der genereres af det tilsluttede køretøj og relaterede tjenester via platformen Mobilize Data Solution:
htps://datasolutions.mobilize.com/home
Proceduren for at få adgang til disse data vil blive meddelt brugerne på et senere tidspunkt, så snart adgangen er tilgængelig.
Hvis en brugers anmodning opfylder de gældende lovkrav, videregiver vi umiddelbart tilgængelige data og relateret metadata:
- uden unødig forsinkelse, efter at dataene er blevet stillet til rådighed for Renault
- der er af samme kvalitet som tilgængelige for Renault,
- -nemt og sikkert,
- i et omfattende, struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format (f.eks. API eller streaming)
- hvor det er relevant og teknisk muligt, løbende og i realtid.
Alle brugeranmodninger om videregivelse af data er gratis.
7. Hvem kan brugerne videregive dataene til?
Når brugeren er blevet informeret om procedurerne for adgang til dataene, vil vedkommende også kunne bede Renault om at dele adgang til tilgængelige data med en tredjepart samt metadata, som vedkommende har ret til at få adgang til i henhold til Dataforordningen.
Adgang for tredjeparter vil også blive givet uden unødig forsinkelse, i samme kvalitet som data er stillet til rådighed for Renault. Adgangen vil blive givet på en nem og sikke måde i et omfattende, struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format. Tredjeparter skal dog betale en kompensation til Renault, hvis det er relevant (se punkt 14).
For eksempel vil brugerne kunne bede Renault om at dele let tilgængelige data, der genereres af deres tilsluttede køretøj, med deres mekaniker eller forsikringsselskab.
Brugerens anmodning om datadeling kan involvere enhver tredjepart med undtagelse af virksomheder, der er udpeget som "gatekeeper" i henhold til EU's forordning om digitale markeder, såsom Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta og Microsoft.
Brugere må ikke dele let tilgængelige data med tredjeparter i forbindelse med afprøvning af nye forbundne produkter, stoffer eller processer, der endnu ikke er bragt i omsætning, medmindre en sådan tredjepartsanvendelse er kontraktligt tilladt.
8. Hvordan får tredjeparter adgang til data efter brugeranmodning?
Fra den 12. september 2025 vil tredjeparter kunne se de forskellige typer data, der kan genereres af det tilsluttede køretøj og relaterede tjenester via platformen Mobilize Data Solution: https://datasolutions.mobilize.com/home
Tredjeparter vil kunne få oplysninger om betingelserne og procedurerne for adgang til data ved at kontakte Renault ved hjælp af formularen , der er tilgængelig på Mobilize Data Solution-platformen. Adgang vil være tilgængelig på et senere tidspunkt.
9. Hvilke forpligtelser har tredjeparter, der modtager data efter brugeranmodning?
Tredjeparter må udelukkende behandle data til de formål og på de betingelser, der er aftalt med brugeren og i overensstemmelse med gældende lovgivningen om beskyttelse af personoplysninger.
Tredjeparter skal slette data, der ikke længere er nødvendige for det aftalte formål, medmindre andet er aftalt med brugeren med hensyn til ikke-personlige data.
Tredjemand må ikke:
- gøre det vanskeligt for brugerne at udøve valg eller rettigheder, herunder ved at tilbyde forudindtagede eller tvungne valg, vildlede eller manipulere brugere eller svække deres autonomi, beslutningstagning eller valg, herunder ved hjælp af en digital grænseflade
- bruge de data, de modtager, til profilering, medmindre profilering er nødvendig for at levere den service, som brugeren har anmodet om, og de overholder GDPR;
- stille de data, de modtager, til rådighed for en anden tredjepart, medmindre dette er fastsat i en aftale med brugeren, og på betingelse af, at den anden tredjepart træffer alle nødvendige foranstaltninger, der er aftalt mellem dataindehaveren og tredjeparten, for at sikre fortroligheden af forretningshemmeligheder
- stille de data, de modtager, til rådighed for en gatekeeper som defineret i EU's retsakt om digitale markeder
- bruge eller dele de data, de modtager, til at udvikle et produkt, der konkurrerer med det forbundne produkt, som de tilgåede data stammer fra;
- bruge de data, de modtager, til at indhente oplysninger om Renaults økonomiske situation, aktiver eller produktionsmetoder eller om Renaults brug af disse data;
- anvende tvangsmidler eller udnytte eventuelle huller i Renaults tekniske infrastruktur, der har til formål at beskytte dataene for at få adgang til disse data;
- anvende dataene på en måde, der har en negativ indvirkning på sikkerheden af det forbundne produkt eller den relaterede tjeneste
- se bort fra beskyttelsen af fortrolige oplysninger og forretningshemmeligheder, der er aftalt med Renault eller forretningshemmelighedshaveren og brugeren;
- forhindre brugere, der er forbrugere, i at stille dataene til rådighed for andre parter.
10. Hvilke beskyttelsesforanstaltninger kan gennemføres, hvis data bruges ulovligt?
Situationer, hvor beskyttelsesforanstaltninger kan gennemføres |
Beskyttelsesforanstaltninger, der kan gennemføres |
Tredjeparten eller datamodtageren:
|
Tredjeparten eller datamodtageren skal uden unødig forsinkelse efterkomme anmodningen fra Renault, forretningshemmelighedshaveren eller brugeren om at:
|
Ovennævnte beskyttelsesforanstaltninger gælder også for (i) brugere eller datamodtagere, der ændrer eller fjerner tekniske og organisatoriske foranstaltninger, der er implementeret af Renault, eller som ikke opretholder de foranstaltninger til beskyttelse af forretningshemmelighedsdata, der er implementeret af brugeren eller af forretningshemmelighedshaveren (hvis en anden) efter aftale med Renault, og (ii) enhver anden part, der modtager brugerens data efter en overtrædelse af Dataforordningen.
Brugere kan også påberåbe sig ovennævnte beskyttelse, hvis en datamodtager gør det urimeligt vanskeligt for brugeren at udøve sine valg eller rettigheder eller bruger de modtagne data til profilering, medmindre profilering er nødvendig for at levere den tjeneste, som den pågældende bruger har anmodet om.
11. Hvad er brugernes forpligtelser med hensyn til dataene?
Brugerne skal:
- udelukkende bruge data til de formål og i overensstemmelse med loven og de vilkår, der er aftalt med Renault,
- -overholde de beskyttelsesforanstaltninger, der er aftalt med Renault for at bevare fortroligheden af delte data,
- ikke anvende data, der er indhentet fra Renault, til at udvikle et produkt, der konkurrerer med det forbundne produkt, som dataene stammer fra, og ved at dele disse data med tredjemand til samme formål
- ikke bruge dataene til at indhente oplysninger om Renaults økonomiske situation, aktiver eller produktionsmetoder,
- ikke anvende tvangsmidler eller udnytte potentielle huller i Renaults tekniske infrastruktur, der har til formål at beskytte dataene, med henblik på at få adgang til disse data, og
- ikke dele dataene med tredjeparter, der er udpeget som "gatekeepere" i henhold til EU's retsakt om digitale markeder.
12. Hvilke forpligtelser har Renault over for datamodtagere i sin egenskab af dataindehaver?
I erhvervsrelationer (business-to-business) stiller Renault data til rådighed for datamodtagere på vilkår og betingelser, der er retfærdige, rimelige, ikke-diskriminerende og gennemsigtige.
Renault diskriminerer ikke mellem sammenlignelige kategorier af datamodtagere i vilkårene og betingelserne for at stille data til rådighed. Hvis en modtager mener, at data er blevet leveret på diskriminerende vilkår og indgiver en begrundet anmodning herom, vil Renault uden unødig forsinkelse give oplysninger, der viser, at der ikke er tale om forskelsbehandling.
Renault anvender ikke urimelige kontraktvilkår i henhold til Dataforordningen eller klausuler, der udelukker, fraviger eller ændrer virkningerne af anvendelsen af brugerens rettigheder i henhold til kapitel II i Dataforordningen.
Renault stiller kun data til rådighed for en datamodtager, herunder på eksklusiv basis, hvis en bruger beder om det i henhold til kapitel II i Dataforordningen.
Renault og datamodtagere er ikke forpligtet til at give oplysninger ud over, hvad der er nødvendigt for at verificere overholdelse af de kontraktvilkår, der er aftalt for at stille data til rådighed, eller deres forpligtelser i henhold til EU-lovgivningen og national lovgivning, der er vedtaget i overensstemmelse med EU-lovgivningen.
Renault kan kræve kompensation fra datamodtageren for at gøre dataene tilgængelige på brugerens anmodning. Denne kompensation er ikke-diskriminerende og rimelig og kan omfatte en margen.
Kompensationen tager hensyn til følgende:
- -omkostninger til at stille data til rådighed, herunder de omkostninger, der er nødvendige for at formatere, formidle og lagre dataene elektronisk
- investeringer i indsamling og produktion af data, hvor det er relevant, efter at der er taget hensyn til, om andre parter har bidraget til at indhente, generere eller indsamle disse data
- dataenes omfang, format og art.
Den kompensation, som Renault opkræver, kan dog ikke overstige de omkostninger, der er nævnt i første punkt ovenfor, hvis datamodtagerne er SMV'er eller almennyttige forskningsorganisationer uden partnervirksomheder eller tilknyttede virksomheder, der ikke kan betegnes som SMV'er.
Renault vil give datamodtagere tilstrækkeligt detaljerede oplysninger, der viser grundlaget for beregning af kompensation, så datamodtageren kan afgøre, om ovenstående krav er opfyldt.
13. Hvad skal man gøre i tilfælde af et krav?
Hvis du har et krav, bedes du kontakte Renault ved hjælp af formularen på Mobilize Data Solutions-platformen (
https://datasolutions.mobilize.com/contact-us).
Vi vil bestræbe os på at besvare og behandle dine anmodninger så hurtigt som muligt.
Hvis du ikke er tilfreds med vores svar, kan du henvende dig til det udpegede forum for tvistbilæggelse, uden at dette berører din ret til at indbringe tvisten for de franske domstole.
Tvistbilæggelsesforummet har kompetence til at behandle krav vedrørende:
- kontraktlige begrænsninger eller forbud, der involverer sikkerhedskrav til forbundne produkter eller afslag eller suspension af datadeling for at beskytte datafortroligheden;
- retfærdige, rimelige og ikke-diskriminerende vilkår og betingelser for tilvejebringelse af data og den gennemsigtige metode til at stille disse data til rådighed i overensstemmelse med kapitel III og IV i Dataforordningen.