Renault præsenterede sin nye elektriske konceptbil Mégane eVision, i forbindelse med Renault eWays-eventet, som giver et indblik i de aktuelle og fremtidige aktiviteter. Bag denne dynamiske hatchbacks unikke og emotionelle proportioner ligger en stor udfordring, når det gælder design og opfindsomhed

Renault præsenterede sin nye elektriske konceptbil Mégane eVision, i forbindelse med Renault eWays-eventet, som giver et indblik i de aktuelle og fremtidige aktiviteter. Bag denne dynamiske hatchbacks unikke og emotionelle proportioner ligger en stor udfordring, når det gælder design og opfindsomhed. Mégane eVision lever op til sit navn – udover at fortsætte fortællingen om Mégane etablerer den også modellen i den moderne verden. Med den lanceres en ny generation af Renault elbiler.

 

Renault Mégane eVision kombinerer en stil, som minder om bybiler, byjeeps og endda coupéer. Men frem for alt defineres konceptbilen som en dynamisk elektrisk kombination med nye proportioner og intelligente funktioner.

En fusion mellem flere universer

Takket være mulighederne med den helt nye modulopbyggede platform CMF-EV fik Renaults designere mulighed for at jonglere mellem forskellige stilarter, da de designede konceptbilen.

 

”Da vi lavede skitserne til Mégane eVision, brugte vi elegancen fra coupéen, robustheden fra SUV’en og stoltheden fra en hatchback. Den elektriske konstruktion har betydet, at hjulene er blevet flyttet ud i bilens hjørner, at overhængene er blevet korte, at karrosserilinjen er høj, at hjulene er høje og smalle, samt at kabinen har fået en flot profil,” fortæller François Leboine, som er chef for konceptbilsdesign hos Groupe Renault.

 

Udviklerne var også inspirerede af flyindustrien – især hvad angår integreringen af sofistikerede elementer som flugtende dørhåndtag, propelformede fælge og luftindtagene på siderne, der fungerer som veritable luftgardiner. 

 

”Vi har forvandlet de aerodynamiske begrænsninger til en meget elegant taglinje”, tilføjer François Leboine.

Detaljer og teknik

”Endelig har vi været ekstra opmærksomme på detaljerne for at skabe en elektrisk følelse”, tilføjer François Leboine. Mégane eVision har arvet en stor elektrisk genetisk mangfoldighed. Det ses tydeligt på belysningen af bagklappen, dagskørelysets form eller på synligheden af de belyste logoer.


”Vi koncentrerede vores arbejde omkring en skarp grafik, som veksler med glatte former. Vi udviklede også nogle mønstre, der blev påvirket af højteknologisk elektronik. På den måde kombinerer vi det muskuløse udtryk med meget præcise detaljer for at skabe en generation 2.0 af elektriske biler”,
afslutter direktøren for konceptbilsdesign hos Groupe Renault.
 

"Vi tog vores bestseller gennem 25 år og bragte den videre til fremtiden”.

”Som en opsummering fortæller Luca De Meo, som er VD for Groupe Renault”Vi tog vores bestseller gennem 25 år og bragte den videre til fremtiden”.


Med denne konceptbil, som bryder designstandarderne og kombinerer sensualitet, teknik og aerodynamik, fortsætter Renault sin historie og de fremgange, som navnet Mégane står for. Men den er frem for alt også en vision om en fremtid, som vi allerede kan skimte, og som vil blive tilgængelig for alle. Den produktionsmodel, som konceptbilen skal munde ud i, bliver præsenteret næste år.