image

Nye betegnelser

Nye diesel- og benzinmotorer

Blue dCi-dieselmotor

BLUE DCI-DIESELMOTORER

De nye Blue dCi-dieselmotorer er udstyret med selektiv katalytisk reduktion (SCR*), et system, som fungerer med AdBlue® for at reducere emissioner. Denne teknologi omdanner kontinuerligt kvælstofilter (NOx), som udsendes af dieselmotorer, til ufarlige gasser (damp og kvælstof).

Teknologien er effektiv i alle situationer og har ingen indvirkning på Blue dCi-motorens ydeevne. Dens anvendelse overholder de nye normer, som er strengere og mere krævende.

 

Fordele

 

Indeholder 32,5 % ren urea og 67,5 % demineraliseret vand. AdBlue® er en farveløs og ufarlig vandopløsning.

AdBlue® fås på de fleste tankstationer.

Din bil minder dig gradvist om, når det er tid til at fylde AdBlue®-tanken op.

En fyldt AdBlue®-tank svarer til omkring 6 til 8 fyldte** brændstoftanke.

 

Værd at bemærke

 

AdBlue® skal bruges i ren form.

Den har sin egen tank, som man nemt får adgang til via et dæksel, som deles med dieseltanken, eller et særskilt dæksel.

Dieseltanken må ikke fyldes med AdBlue® og omvendt.

Start ikke motoren, hvis du har påfyldt AdBlue® forkert, da det kan beskadige SCR-systemet.

Renault partikelfilter

BENZINMOTORER MED PARTIKELFILTER (på fransk FAP)

De nye benzinmotorer med direkte indsprøjtning har nu et partikelfilter (FAP) i udstødningsrøret for at reducere partikelemissionen.

Denne teknologi fjerner partikler (FAP) fra udstødningsgasserne ved at fange dem i en mikroporøs bicellestruktur og derefter brænde dem ved hjælp af en automatisk og meget regelmæssig regenerationsproces.

Desuden omdanner en kemisk reaktion kontinuerligt kvælstofilter (NOx), kulilte (CO) og ubrændte kulbrinter (HC) til kuldioxid (CO2) og ufarlige gasser, damp (H2O) og kvælstof (N2).

Serien af benzinmotorer, som er udstyret med denne teknologi, er blevet omdøbt til TCe FAP.

 

Fordele

 

Et partikelfilter kræver ingen vedligeholdelse.

Det har ingen indvirkning på din bils kørsel.

Det har heller ingen indflydelse på brændstofforbrug og CO2 -emissioner.

(*) Selektiv katalytisk reduktion indebærer indsprøjtning af ammoniak (kaldet NH3) fra AdBlue® ind i udstødningskatalysatoren. Den således fremkaldte kemiske reaktion omdanner kvælstofilter (NOx) til ikke forurenende gasser (damp og kvælstof).

 

(**) AdBlue®-forbruget afhænger af bilens brugsbetingelser, udstyrsniveau og kørestil. AdBlue®-tankens kapacitet afhænger af modellen. Den ligger som regel mellem 15 og 20 liter.

Den nye WLTP-testmetode

En bestemmelse, der svarer bedre til den faktiske kørestil og værdierne for dagligt forbrug.

Få mere at vide om WLTP
Renault-certificeringstest