HUMAN FIRST PROGRAM

trafiksikkerhed fra Renault

human first program

Målet er klart: at forbedre sikkerheden for alle trafikanter.

Dataindsamling, crashtests, realistiske øvelser – Renault arbejder aktivt på at reducere antallet og alvorligheden af trafikulykker.
Human First Program, udviklet i samarbejde med forskere, eksperter og brandfolk, har ét mål: at øge sikkerheden for alle trafikanter – hver eneste dag.

I 2025 går Renault skridtet videre med initiativet Universal Patent – et initiativ, der gør udvalgte sikkerhedspatenter tilgængelige for konkurrenter.

Renault - Human first program - logo
 op til32avancerede førerassistentsystemer
over  2.000indleverede sikkerhedspatenter*
over  5.000uddannede brandfolk**
*siden 1969 **i 21 lande

Renault og brandfolkene – et enestående og unikt partnerskab

Renault har ansat en brandmand i ingeniørteamet, som samtidig samarbejder regelmæssigt med vejens redningsmandskab. På blot få år har Renault uddannet 5000 brandfolk i 21 lande verden over!

Nye træningsforløb er allerede planlagt i både Europa og Latinamerika.

Renault og brandfolkene – et enestående og unikt partnerskab

Renault har ansat en brandmand i ingeniørteamet, som samtidig samarbejder regelmæssigt med vejens redningsmandskab. På blot få år har Renault uddannet 5000 brandfolk i 21 lande verden over!

Nye træningsforløb er allerede planlagt i både Europa og Latinamerika.

fireman access

Selvom Renaults højvoltsbatterier er designet, så ingen interne faktorer kan beskadige dem, kan brande forårsaget af ydre omstændigheder stadig opstå.

I tilfælde af brand, der breder sig til batteriet, gør Fireman Access – en Renault-innovation – det muligt for brandfolk at rette strålen fra brandslangen direkte mod batteriets kerne og slukke en batteribrand på under 10 minutter, sammenlignet med 4 timer i gennemsnit hos andre producenter. Dermed spares cirka 42.000 liter vand pr. indsats og – vigtigst af alt – dyrebar tid for redningsfolkene.

I 2025 lancerer Renault initiativet Universal Patent, fordi sikkerhed ikke bør være et spørgsmål om ejerskab, og åbner derfor Fireman Access-patentet for alle konkurrenter.

opdag
Renault - Human first program

QRescue Renault – hurtigere hjælp til redningsfolkene

QRescue Renault er en QR-kode placeret på bilens for- og bagrude, som giver brandfolk øjeblikkelig adgang til den tekniske redningsvejledning for det pågældende køretøj ved en ulykke.

Den indeholder alle de nødvendige oplysninger, som redningsfolk har brug for, så de kan handle hurtigt og sikkert. Resultatet? Der spares op mod 15 afgørende minutter i indsatsen for at redde liv i den kritiske golden hour.

SD Switch

SD Switch er en kontakt, der øjeblikkeligt frakobler bilens batteri fra højvoltssystemet.

Renault - Human first program - SD switch

banebrydende sikkerhed

I løbet af de sidste 50 år har Renault været med til at reducere antallet af trafikofre. For løbende at forbedre sikkerheden for alle, arbejder eksperterne fra LAB (Laboratoire d'Accidentologie et de Biomécanique) og 600 ingeniører og teknikere konstant på nye løsninger.

I alt er der indleveret mere end 2.000 sikkerhedspatenter, og Renault tilbyder avancerede teknologier som Fireman Access og SD Switch – udviklet til at gøre en forskel, når det gælder.

 

Renault - Human first program

avancerede førerassistentsystemer (ADAS)

ADAS er intelligente systemer, der anvender avancerede teknologier som radar, kameraer og kunstig intelligens til at støtte føreren under kørslen. Men 67 % af bilisterne benytter ikke disse assistentsystemer, medmindre de er aktiveret automatisk (undersøgelse fra SSHRC, 2019)*. Derfor arbejder Renault målrettet på at ændre denne tendens. *Eksempler: vejbaneadvarsel, vejbaneassistent, intelligent adaptiv fartpilot, fartbegrænser/fartpilot.
Renault - Human first program - isofix barnestol

sikker transport af børn (isofix)

Kun 25 % af børn er korrekt fastspændt i bilen – og 10 % er slet ikke fastspændt*. Derfor udstyrer Renault sine biler med innovative fastholdelsessystemer, der har til formål at øge sikkerheden for alle passagerer – især de yngste. *Kilder: naturalistiske undersøgelser, europæiske projekter, IBSR (belgisk undersøgelse)

fremtidens mobilitet og sikkerhed

 

Renaults trafiksikkerhedspolitik bygger på fem centrale principper: oplyse, forebygge, korrigere, beskytte og redde.

Der udvikles løbende nye løsninger – blandt andet Safety Score, Safety Coach og Safety Guardian – som er med til at revolutionere sikkerheden bag rattet.

 

safety car

52 % af dødsulykker relateret til for høj fart involverer unge under 35 år*. Derfor opfordrer Renault nye bilister til at køre ansvarligt – og tilbyder safety car: en reversibel hastighedsbegrænsning, der gør det muligt at begrænse Renault Clio V til 110 km/t.

Pris for begrænsning: 59 € pr. operation.

*På betalingsmotorveje, kilde: ASFA, periode 2019-2023
**Se betingelser for berettigelse

opdag

Vision 4rescue

At forudse bedre, reagere bedre og kommunikere bedre er vision 4rescues kerneprincipper. Økosystemet bygger på opkoblede enheder og supplerende teknologier til at forudse og begrænse risici samt optimere indsatsmetoderne.

opdag