Målet er klart: at forbedre sikkerheden for alle trafikanter.
Dataindsamling, crashtests og træningsøvelser – Renault arbejder aktivt på at reducere både antallet af ulykker og alvorligheden af dem.
Human First-programmet er udviklet i samarbejde med forskere, eksperter og brandfolk, med ét fælles mål: at gøre hverdagen mere sikker for alle trafikanter.
I 2025 går Renault skridtet videre med et universelt patent – et initiativ, der gør udvalgte sikkerhedspatenter frit tilgængelige for konkurrenter.
op til | over | over |
32 | 2.000 | 5.000 |
avancerede førerassistentsystemer | indleverede sikkerhedspatenter* | uddannede brandfolk** |
* siden 1969
** i 21 lande
Renault har ansat en brandmand i ingeniørteamet, som samtidig samarbejder regelmæssigt med vejens redningsmandskab. På blot få år har Renault uddannet 5000 brandfolk i 21 lande verden over!
Nye træningsforløb er allerede planlagt i både Europa og Latinamerika.
Renault har ansat en brandmand i ingeniørteamet, som samtidig samarbejder regelmæssigt med vejens redningsmandskab. På blot få år har Renault uddannet 5000 brandfolk i 21 lande verden over!
Nye træningsforløb er allerede planlagt i både Europa og Latinamerika.
Selvom Renaults højvoltsbatterier er designet, så ingen interne faktorer kan beskadige dem, kan brande forårsaget af ydre omstændigheder stadig opstå.
I tilfælde af brand, der breder sig til batteriet, gør Fireman Access – en Renault-innovation – det muligt for brandfolk at rette strålen fra brandslangen direkte mod batteriets kerne og slukke en batteribrand på under 10 minutter, sammenlignet med 4 timer i gennemsnit hos andre producenter. Dermed spares cirka 42.000 liter vand pr. indsats og – vigtigst af alt – dyrebar tid for redningsfolkene.
I 2025 lancerer Renault initiativet Universal Patent, fordi sikkerhed ikke bør være et spørgsmål om ejerskab, og åbner derfor Fireman Access-patentet for alle konkurrenter.
QRescue Renault er en QR-kode placeret på bilens for- og bagrude, som giver brandfolk øjeblikkelig adgang til den tekniske redningsvejledning for det pågældende køretøj ved en ulykke.
Den indeholder alle de nødvendige oplysninger, som redningsfolk har brug for, så de kan handle hurtigt og sikkert. Resultatet? Der spares op mod 15 afgørende minutter i indsatsen for at redde liv i den kritiske golden hour.
SD Switch er en kontakt, der øjeblikkeligt frakobler bilens batteri fra højvoltssystemet.
I løbet af de sidste 50 år har Renault været med til at reducere antallet af trafikofre. For løbende at forbedre sikkerheden for alle, arbejder eksperterne fra LAB (Laboratoire d'Accidentologie et de Biomécanique) og 600 ingeniører og teknikere konstant på nye løsninger.
I alt er der indleveret mere end 2.000 sikkerhedspatenter, og Renault tilbyder avancerede teknologier som Fireman Access og SD Switch – udviklet til at gøre en forskel, når det gælder.
Renaults trafiksikkerhedspolitik bygger på fem centrale principper: oplyse, forebygge, korrigere, beskytte og redde.
Der udvikles løbende nye løsninger – blandt andet Safety Score, Safety Coach og Safety Guardian – som er med til at revolutionere sikkerheden bag rattet.
52 % af dødsulykker relateret til for høj fart involverer unge under 35 år*. Derfor opfordrer Renault nye bilister til at køre ansvarligt – og tilbyder safety car: en reversibel hastighedsbegrænsning, der gør det muligt at begrænse Renault Clio V til 110 km/t.
Pris for begrænsning: 59 € pr. operation.
*På betalingsmotorveje, kilde: ASFA, periode 2019-2023
**Se betingelser for berettigelse