image

Introduktion til de nye bestemmelser

Gør livet bedre og "Zero Emissions" tilgængelig for alle

koncept

Vores løfte

Hos Renault bestræber vi os på at gøre dit liv bedre og nemmere. Vi har i årtier arbejdet på at tilbyde biler, der er mere effektive og mindre forurenende.

 

Vi tilstræber at reducere vores bilers indvirkning på miljøet. Takket være vores Zero Emissions- (Z.E.) teknologi er vi pionerer inden for området med bæredygtig mobilitet for alle.

 

Forordningerne ændrer sig, og vi spiller en rolle i forbindelse med disse ændringer. Det starter med at tage højde for den nye WLTP-testmetode (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) for personbiler og lette erhvervskøretøjer. Den nye testmetode giver forbrugerne mulighed for at få adgang til oplysninger om brændstofforbrug og forurenende emissioner, som med meget større nøjagtighed afspejler brugen af deres bil i hverdagen. 

 

Hvad betyder ændringerne i bestemmelserne?

WLTP

Hvad betyder ændringerne i bestemmelserne?: WLTP og RDE

WLTP trådte i kraft den 1. september 2017 og har gradvist erstattet NEDC-testmetoden (New European Driving Cycle). Ud over denne nye testmetode findes der også en anden: RDE (Real Driving Emissions). De giver adgang til oplysninger om forbrug og emissioner, som afspejler din faktiske brug i hverdagen. Se dem.

 

**NEDC, New European Driving Cycle

***RDE, Real Driving Emissions

certificering

Hvad er en certificeringsmetode?

Det er en række obligatoriske tests, som certificerer nye markedsførte bilers overensstemmelse med bestemmelserne. Målsætningen er at kontrollere, at alle biler overholder bestemmelserne for emissioner, almindeligvis kaldet euronormerne. Euro 6 er den aktuelt gældende norm.

 

Disse tests udføres i et laboratorium af uafhængige kontrolinstanser (f.eks. UTAC i Frankrig). De er baseret på standardiserede kørecyklusser (varighed, hastighed, udstyr, temperatur osv.) og måler forurenende CO2-emissioner og brændstofforbrug for biler med forbrændingsmotor. Disse målinger giver således mulighed for at sammenligne ydeevnen hos de forskellige bilproducenters modeller. I dag offentliggøres disse oplysninger i brochurer og på bilproducenternes hjemmesider.

WLTP

Fra NEDC til WLTP

Før september 2017 var det NEDC-laboratorietesten – en standard siden 1990'erne – der var den gældende certificeringsmetode. Denne testmetode blev forældet og levede ikke længere op til bilernes udvikling. WLTP har gradvist erstattet NEDC.

 

Hvad er forskellen mellem de to metoder? For det første er WLTP-kørecyklussen længere og mere nøjagtig end NEDC. Testhastigheden er højere, temperaturområdet er bredere, og der tages hensyn til alt udstyr på bilen (se nedenfor). Disse forbedringer giver kort sagt resultater, der ligger meget tættere på det, du oplever på dine daglige køreture.   

Se forskellene mellem NEDC- og WLTP-tests nedenfor.

Funktioner NEDC WLTP
Cyklusvarighed (min) 20 30
Afstand (km) 11 23
Gennemsnitshastighed (km/t) 34 47
Tophastighed (km/t) 120 131
% stilstand 24 13
Resultater

Testresultaterne ligger langt fra de faktiske brugsbetingelser

 

Et resultat tilgængeligt pr. model/motor/gearkasse

Testresultaterne ligger tættere på de faktiske brugsbetingelser

 

Et minimum og maksimum resultat pr. model/motor/gearkasse.

Eftersom testbetingelserne ligger tættere på de faktiske brugsbetingelser, kan de vise højere brændstofforbrug og emissioner sammenlignet med oplysningerne i en brochure. Det daglige forbrug er dog uændret. Det er ganske enkelt et mere præcist udtryk for brændstofforbrug og emissioner, som i forbindelse med WLTP tager højde for den pågældende biltype samt valgt udstyr og tilbehør. Desuden vil denne måling blive vurderet på basis af en række registrerede resultater under testen (i modsætning til et enkelt resultat pr. model ved NEDC-testmetoden).

RDE

RDE (Real Driving Emissions)

Skønt betingelserne for WLTP-testcyklusserne er strengere end med NEDC-metoden, tager de stadig ikke højde for alle køretøjets parametre under faktiske forhold, og det er her, Real Driving Emissions (RDE)-testen kommer ind i billedet.

 

Denne test udføres på veje under faktiske kørselsbetingelser, og den supplerer WLTP-certificeringen ved at kontrollere et køretøjs faktiske forurenende emissioner.

 

Renault Gruppen er allerede begyndt at oplyse sine kunder om RDE-testens resultater for forurenende emissioner ved nye biler registreret efter maj 2016. For yderligere oplysninger, besøg grouperenault.com/RDE.

Timing

  • Fra september 2017 til september 2018 skal alle nye markedsførte køretøjer (ny model/motor) certificeres iht. WLTP-testmetoden.
  • Efter september 2018 skal alle nye køretøjer. som sælges hos forhandlerne, være certificeret ved hjælp af WLTP.
  • For at forenkle processen, har de regulerende myndigheder bedt alle bilproducenter om at fortsætte med kun at kommunikere NEDC-resultater indtil slutningen af 2018. Som følge heraf skal resultaterne for alle WLTP-certificerede køretøjer omregnes til deres ækvivalente NEDC indtil starten af 2019. Disse oplysninger vil blive brugt til at beregne den relevante skattestatus i de forskellige berørte lande. 
  • Efter januar 2019 vil alle offentliggjorte oplysninger kun være WLTP-værdier.
  • Samtidig med implementeringen af WLTP-certificeringen bliver den euronorm, som bilerne skal overholde, udviklet trin for trin for at reducere bilernes indvirkning på miljøet. Det vil til slut føre til iværksættelsen af Euro 6D-normen i januar 2020.
Betydning

Hvad det betyder for dig

Det er vigtigt at bemærke, at hverken bilens ydeevne eller faktiske brændstofforbrug bliver påvirket af den certificeringsmetode, man bruger.

 

De offentliggjorte oplysninger om CO2-udslip og brændstofforbrug fra bilproducenterne vil dog stige helt naturligt, eftersom den nye WLTP-testmetode bedre afspejler brugen af bilen i hverdagen.

 

Kort sagt, så er WLTP mere nøjagtig end NEDC, men den ændrer ikke en bils faktiske ydeevne eller forbrug.

Vores løsninger

Renault

Sådan fremmer vi reduceret brændstofforbrug

Vi vil fortsætte med at certificere vores biler i henhold til aktuelle bestemmelser.

Renault markedsfører de første biler certificeret iht. den nye testmetode fra januar 2018. Og fra september 2018 og fremover har alle nye Renault-biler, som er solgt inden for netværket, en WLTP-certificering. 

Da vores målsætning også er at hjælpe dig med at deltage aktivt i at reducere din bils indvirkning på miljøet, tilbyder vi en række intelligente og ansvarlige løsninger takket være vores Driving ECO2-program.

Driving ECO2-program

Driving ECO2 har til formål at reducere brændstofforbrug og CO2-emissioner ved at optimere brugen af bilen. Driving ECO2 består af funktioner i og udenfor bilen:
  • Funktionerne i bilen omfatter en indikator for gearskifte, en knap for øko-kørsel, mulighed for at modtage en gennemgang af køreturen med en øko-score, og takket være øko-coaching får du også tips til øko-kørsel i realtid for at optimere brændstofforbruget.
  • Funktionerne udenfor bilen omfatter f.eks. træning i business-to-business øko-score og øko-kørsel.
ECO2

Vi overgår markedets forventninger og ændringerne i bestemmelserne

Renault overholder de nye bestemmelser (testmetoder og normer) og fortsætter med at være proaktiv ved at sætte yderligere målsætninger:
  • For at leve op til efterspørgslen af dieselmotorer på markedet, vil vi tilpasse vores dieselmotorer til CSR-teknologien (selektiv katalytisk reduktion) for at reducere forurenende emissioner i hverdagssituationer.
  • Alle nye benzinmotorer vil være udstyret med partikelfilter, hvilket giver både bedre ydeevne og lavere emissioner og brændstofforbrug.
  • I 2022 vil vi tilbyde 8 nye helt elektriske Z.E.-modeller og 12 nye elektrificerede modeller (HEV, P-HEV)
Ved at fortsætte med at browse på denne side, erklærer du dig enig i, at Renault Denmark og dennes partnere må bruge cookies til at analysere sidens aktivitet og effektivitet, og at disse må vise annoncer skræddersyet til dine interesser og interaktioner via sociale netværk.
Få mere at vide